ادامه عملیات‌های گردان‌های قسام در ۲۲۴ امین روز جنگ شهادت یکی از فرماندهان گردان جنین در حمله هوایی رژیم صهیونیستی ویدئو | اعتراف بی بی سی به ناتوانی گنبد آهنین در رهگیری پهپادهای حزب الله حمله موشکی حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خانواده سربازان اسرائیلی دست به تظاهرات زدند چهره نزدیک به ابوبکر البغدادی دستگیر شد افتتاح اسکله آمریکا در غزه | حماس:مخالف حضور نظامیان خارجی هستیم ابوعبیده: برای جنگ فرسایشی طولانی مدت آماده هستیم شهادت یکی از فرماندهان حماس در لبنان (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در مرز لبنان و سوریه + فیلم (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۵ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی زیر آتش حزب‌الله (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید رئیس جمهور از سامانه شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی سازمان ملل: بیش از ۱.۴ میلیون نفر از سودان فرار کرده اند | قحطی در حال نزدیک شدن است لحظه شکار پهپاد آمریکایی بر فراز مأرب یمن + فیلم نفوذ حماس به سرویس‌های جاسوسی اسرائیل بیانیه راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: حج، یک سفر معنوی انسان‌ساز و سرآغاز تحول و تعالی است رئیسی از بندر نوشهر بازدید کرد گلایه امام جمعه موقت تهران از مصوبه مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها آیت‌الله علم‌الهدی: سیل اخیر یک بحران غافلگیرکننده بود| ابراز تسلیت به خانواده‌های داغدار مشهد و خراسان رضوی
سرخط خبرها

آیت‌‎الله علم الهدی: مرحوم آیت‌الله خلخالی، نماد همگرایی و وحدت حوزه‌های علمیه شیعی است

  • کد خبر: ۲۰۱۳۰۴
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
آیت‌‎الله علم الهدی: مرحوم آیت‌الله خلخالی، نماد همگرایی و وحدت حوزه‌های علمیه شیعی است
همایش بزرگداشت مقام و شخصیت علمی آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خلخالی با عنوان «فقیه فقه سیاسی» با حضور نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، همایش بزرگداشت مقام و شخصیت علمی آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خلخالی با عنوان «فقیه فقه سیاسی» صبح امروز، ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، حجت‌‎الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه، در مدرسه عالی سلیمانیه مشهد برگزار شد.

وحدت جهان اسلام، دستاورد آیت‌الله موسوی خلخالی

آیت‌‎الله علم الهدی در ابتدای این همایش، مرحوم آیت‌‎الله خلخالی را زمینه‌ساز وحدت حوزه‌های علمیه جهان تشیع خواند و اظهار کرد: همه ماحصل تلاش‌های علمی یک عالم از حوزه یا یک دانشمند از دانشگاه این است که ختم به آگاهی مردم باشد و زمینه تأثیر آن در جامعه به بروز و ظهور برسد. سیره علمی و عملی مرحوم آیت‌الله موسوی خلخالی نیز مصداق بارز همین اصل است و از ارتباط بی‌واسطه با آحاد مردم گرفته تا اندیشه‌های عمیق فقهی ایشان، نشانه‌های آشکاری از این مقام وجود دارد.

وی افزود: برادر بزرگ‌تر من، مرحوم آیت‌الله آقاسیدجواد علم‌الهدی از دوستان نزدیک آیت‌الله موسوی خلخالی بود و مباحثات علمی، روال هر روزه این دو عالم بزرگوار بود. مرحوم آقاسیدجواد نیز برای من نقل می‌کرد که آیت‌الله خلخالی همواره موردتوجه ساواک بود و به‌عنوان یک عالم انقلابی به‌صورت پیوسته تحت رصد قرار می‌گرفت و آثار ایشان تفتیش و بررسی می‌شد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مجاهدت ارزشمند مرحوم آیت‌الله خلخالی این بود که به‌عنوان نمایه قطعی و آشکار مکتب آیت‌الله خویی به میدان آمد و کتاب ارزنده حاکمیت در اسلام را در تأیید نظرات فقهی و علمی روحانیت تهران منتشر کرد تا خط بطلانی بر توطئه‌چینی برخی افراد در اختلاف‌افکنی میان این دو قطب علمی در جهان تشیع باشد. از این حیث، وجود ایشان به همراه فعالیت‌های علمی و آثار آیت‌الله خلخالی زمینه‌ساز همگرایی و وحدت جهان تشیع بود تا ولایت‌فقیه را به‌عنوان یک کلام مشترک به عرصه عمل برساند.

ضرورت تمرکز فقه سیاسی بر نظریه ولایت‌فقیه

در ادامه حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله خلخالی یک فقیه جامع در ساحت‌های مختلف فقهی و معرفتی بود. اگرچه در حوزه علمی و بُعد نظری ایشان سخن بسیار است، اما نباید از جایگاه معرفتی و سلوک فردی ایشان غافل بود. مرحوم آیت‌الله خلخالی از شاگردان تراز مرحوم آیت‌الله خویی، میرزاعلی آقا فلسفی و مرحوم آیت‌الله صدر بود و گفته‌شده بسیاری از اساتید سرشناس دروس خارج در سطوح عالی از تقریرات ایشان استفاده می‌کردند.

وی بیان کرد: این فقیه عالی‌قدر توانست با منطق فقهی خود پلی میان فقه سیاسی حوزه علمیه نجف با قم ایجاد کند. علمای اعلام عراق در تحلیل جنبه‌های مختلف نظریه ولایت‌فقیه متمرکز بر مبانی نقلی و روایی هستند و علمای قم، منابع عقلی را ترجیح می‌دهند. در این شرایط، آیت‌الله موسوی خلخالی شخصیتی بود که توانست میان شخصیت‌های تراز دو حوزه همگرایی ایجاد کند و منطق امام راحل را با اندیشه آیت‌الله خویی پیوند بزند.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن تأکید بر ضرورت تقویت روزافزون ارتباط فقها با مردم اظهار کرد: اگر این‌طور گمان کنیم درباره فقه سیاسی و نظریه ولایت‌فقیه کار زیاد انجام شده، این تصور نادرست است. نیاز داریم در این باره شبهات موجود پاسخ داده شود. اگر گفته می‌شود ولایت‌فقیه ریشه در دوران صفویه دارد یا ارتباط معناداری میان مبانی تفکر شیعی و نظریه ولایت‌فقیه وجود ندارد، این‌ها باید به‌روشنی پاسخ داده شود. دشمن هیچ‌گاه از تخریب و شبهه افکنی پیرامون این نظریه دست برنداشته و بر همین اساس، فقاهت سیاسی هم باید متمرکز بر بسط و تقویت مبانی ولایت‌فقیه باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->